27.10.2021

Opetuksen tulevaisuus rakennetaan nyt

Otava osti digitaalisten oppimateriaalien työkaluihin erikoistuneen Cloubin. Yhteisenä tavoitteena on luoda uuden sukupolven oppimiskokemuksia.

Sähköiseen ylioppilastutkintoon ja toisen asteen koulutuksen maksuttomuuteen siirtyminen saivat digitaalisten oppimateriaalien kysynnän kovaan kasvuun. Otavan aikaisemmin osittain omistama, digitaalisten oppimateriaalien sisällöntuottamisen työkaluihin erikoistunut Cloubi siirtyi viime vuonna kokonaan konsernille. Yrityskauppa sujuvoittaa yhdessä tekemistä, joka on jo täydessä vauhdissa.

Cloubin toimitusjohtajana aloitti Otava Oppimisen palveluiden liiketoimintajohtaja Henna Miettinen, jolla on vahva media-alan tausta ja yli kymmenen vuoden kokemus oppimateriaalien parissa. Hänen mukaansa yhteisenä tavoitteena on palvella opettajia ja oppilaita parhaalla mahdollisella tavalla.

“Otava antaa Cloubille pedagogista osaamista, kun Cloubi toi tullessaan teknologista osaamista. Valtaosa opiskelijoista käyttää jo Otavan oppimateriaaleja, jotka on rakennettu Cloubin teknologian avulla. Uskon, että yhdessä olemme enemmän”, hän sanoo.

Cloubin toimitusjohtaja Henna Miettinen
Cloubin toimitusjohtaja Henna Miettisellä on vahva mediatausta ja yli kymmenen vuoden työkokemus oppimateriaalien parissa.

Päämääränä on helpottaa koulujen arkea

Miettisen mukaan juuri nyt korostuu modulaarinen, eli eri oppiaineita yhdistelevä opetus, jonka toteuttamisen digitaalisuus mahdollistaa. Tulevaisuudessa alan kehitystä ohjaavat myös analytiikan tärkeys ja automatisointi, jonka avulla opettajan työtä ja arkea pyritään helpottamaan. Esimerkiksi sisällöntuotantoa ja kotitehtävien tarkistusta voidaan tehostaa tekoälyn avulla.

“Meidän pitää osata olla innovatiivisia ja erilaisia kuin markkinan muut toimijat. On erittäin tärkeää osata kuunnella asiakkaan tarvetta pari askelta eteenpäin”, hän sanoo.

Miettinen hyppäsi Cloubin puikkoihin keskellä pandemiaa, eikä hän ole vieläkään päässyt tapaamaan kaikkia cloubilaisia kasvotusten. Kymmenessä vuodessa pienestä startupista on kasvanut 30 vakituista työntekijää ja kymmenkunta konsulttia työllistävä yritys, joka muutti hiljattain Uudenmaankadulle Otavan tiloihin. Vastaanotto on ollut todella lämmin.

“Viime vuoteen on mahtunut suuria muutoksia ja monia on varmasti mietityttänyt, mitä tulevaisuus osana isoa organisaatiota tarkoittaa. Toivon, että se tuo myös varmuutta siitä, kuinka tärkeä Cloubi on Otavan liiketoiminnalle”, Miettinen sanoo.

Birhanu Hailemariam toimii digitaalisten oppimateriaalien kehittäjänä.
Birhanu Hailemariam kokee työnsä Otavan digitaalisten oppimateriaalien kehittäjänä merkitykselliseksi.

Teknologia mullistaa opetusalan

Tällä hetkellä Cloubissa on työntekijöitä Suomen lisäksi muun muassa Ugandasta, Vietnamista, Venäjältä ja Intiasta. Kazakstanilainen Boris Kashentsev ja alun perin Etiopiasta kotoisin oleva Birhanu Hailemariam ovat opiskelleet Suomessa ja työskennelleet Cloubilla usemman vuoden ajan. Molemmat viihtyvät Helsingissä hyvin. Hailemariam puhuu suomea jo sujuvasti, Kashentsev ei juurikaan.

Kielitaidon puute ei arjessa kuitenkaan haittaa. Cloubilaisten kesken kaikki kommunikointi kahvipöytäkeskustelut mukaan lukien hoidetaan englanniksi ja vaikka muualla organisaatiossa viestitäänkin suomeksi, asiasisältö käännetään tarvittaessa englanniksi. Kumpikaan ei koe jääneensä mistään paitsi – päinvastoin, he kokevat olevansa oikealla alalla ja katsovat kohti tulevaisuutta uteliaina.

“Tiesin jo ennen kouluikää, että tästä tulee ammattini. Siinä on jotain taianomaista, kun painelee tietokoneen nappuloita ja näkee sen seuraukset. On mielenkiintoista saada olla mukana luomassa uuden sukupolven käyttäjäkokemuksia”, Kashentsev sanoo.

Boris Kashentsev toimii Cloubilla projektipäällikkönä.
Boris Kashentsev on viimeiset kaksi vuotta työskennellyt projektipäällikkönä Cloubin kansainvälisille asiakkaille, mutta aikoo palata ohjelmistokehittämisen pariin.

Myös Hailemariam kokee työnsä merkitykselliseksi, sillä onnistuminen siinä vaikuttaa niin konkreettisesti monen opiskelijan arkeen ja oppimiseen. Häntä innostaa opetussektorin tulevaisuus, jonka teknologia vääjäämättä mullistaa.

“On kiinnostavaa nähdä, kuinka esimerkiksi tekoäly ja hologrammit muokkaavat alaa, ja mitä kaikkea ne mahdollistavat. Vielä kiinnostavampaa on olla mukana luomassa muutosta”, hän tiivistää.