24.3.2022

Osaaminen kasvaa jakamalla

Markkinoiden muutos, Nettixin myynti ja asiakaskeskeisyys… Uusi B2B-organisaatio vastaa paremmin markkinoiden tarpeisiin.

Maailma muuttuu, ja Otavamedian täytyy muuttua sen mukana. Otavamedian mediamyynti, OMA ja Golfpiste yhdistyivät yhdeksi B2B-yksiköksi jo viime keväänä. Varsinainen yhdessä tekeminen käynnistyi, kun vanha vuosi saatiin myynnin osalta kansiin ja kirjoihin. Yhdistymisen keskeisenä tavoitteena on muodostaa yksi yhtenäinen organisaatio. Aidosti asiakkuuksien ympärille rakennettu organisaatio toimii tehokkaasti ja mahdollistaa myynnin kannattavan kasvun tulevaisuudessa.

Uuden B2B-yksikön johtaja Tomi Takanen on ollut yksi muutoksen pääsuunnittelijoista. 

”B2B:nä olemme nyt yhtenäinen joukko, jolla on kyky tuottaa asiakkaalle monikanavaisia ja vaikuttavia, mainonnallisia, tapahtumallisia ja oman median sisältöratkaisuja.”  

Aiemmin jokainen organisaatio lähestyi asiakkaita omista lähtökohdistaan pääosin ilman, että sisäisesti käytiin tarkempia keskustelua tai vaihdettiin tietoja. Yksiköillä oli myös omat tavoitteet, mittarit ja tavat toimia, jotka ohjasivat tällaiseen tekemiseen. Yhteistyötä organisaatioiden välillä kyllä tehtiin, mutta se ei ollut systemaattista.

Nyt toimintatapoja yhtenäistetään. Yksiköillä on yhteiset myynnilliset tavoitteet ja myynnin mittarit samoissa kohdissa. Ja asiakasta lähestytään yhdessä, asiakaskeskeisyys ohjaa tekemistä ja toimintaa.  

Vauhtia muutokseen  

Nettixin myynti Almalle vauhditti B2B-myynnin uudelleen organisoitumista. Tuli otollinen aika miettiä strategiaa ja toiminnan tavoitteita tulevaisuudelle sekä millaisella ”työkalupakilla” voimme jatkossa tehdä töitä asiakkaidemme liiketoiminnan hyödyksi”, Takanen sanoo.   

B2B:ssä voidaan nyt kartoittaa, mitä yhteistä eri toiminnoilla on, mitä eri liiketoiminnoissa on tehty samoille asiakkuuksille ja ruveta sitä kautta rakentamaan yhteisiä tekemisen malleja.  Esimerkiksi, miten sisältöratkaisuissa voisi hyödyntää natiivimainonnan kampanjaraportointia tai dataa.

”Saadaan synergiaa, kun aletaan tehdä töitä ristiin ja tutustua toisiimme paremmin.”  

B2B-yksikkö on yli 70 eri osaajan joukko. Jotta työroolit ja tehtävät tukevat yhdessä tekemistä, niissä riittää vielä työstettävää. Muutama tekijä siirtyi uuteen tiimiin B2B-yksikön sisällä viime syksynä. Samaan aikaan käynnistyi myös yhteistyö asiakkuuksien johtamisessa.

Tavoitteena on lisätä porukan osaamista ja kykyä oppia uutta. Ihmisten pitäisi Otavamedian sisälläkin verkostoitua tehokkaammin.

”Markkinoilla odotetaan innovatiivisuutta, proaktiivisuutta sekä erityisesti nopeaa reagointikykyä. Se ei onnistu, jos organisaation rakenne ei tue sellaista tekemistä.” 

Uutta kohti 

Uusi, asiakaskeskeinen tekeminen rakentuu vahvan pohjan päälle. Otavamediassa sisällöt ovat aidosti laadukkaita, ja tavoitamme laajoja, hyvin tunnistettavia yleisöjä.  

”Meille yleisöt eivät ole vain massoja, vaan pystymme tunnistamaan ihmisiä aidosti heidän omien kiinnostuksen kohteidensa perusteella. OMAssa on kyky tuottaa yrityksille ja yhteisöille sisältöjä, joilla on vaikutusta, jotka saavat kiinnostumaan, lukemaan, oppimaan, viihtymään, sivistymään, ostamaan. Golfpiste kokoaa lajin ympärillä olevat eri toimijat monikanavaisesti yhteen. Vahva tapahtumaosaaminen ja ekosysteemi tuovat asiakkaillemme elämyksellisyyttä ja vaikuttavuutta.” 

Me olemme luotettava kumppani, jonka kanssa on helppo toimia.

Vaikuttavuutta haetaan myös asiakaskokemuksesta. 

”Uuden organisaation kautta haluamme vahvistaa mielikuvaa markkinalla Otavamediasta kumppanina, jonka kanssa kannattaa tässä ajassa operoida. Me olemme luotettava kumppani ja kumppani, jonka kanssa on helppo toimia.”

Muutos vaatii aina työtä ja kokeiluja ennen kuin uudet tavat toimia vakiintuvat.

”Meidän pitää luoda uutta, jotta voi ylipäätään uudistua, mutta samaan aikaan pitää osata luopua jostain vanhasta. Pitää keskittyä omiin vahvuusalueisiin ja miettiä myös, mitä kannattaa jättää tekemättä.”

Näin muutos onnistuu

  • Kaikilla pitää olla tieto siitä, mihin ollaan menossa.
    Ihmisten täytyy olla aidosti mukana muutoksen tekemisessä.
  • Avoimessa keskustelevassa organisaatiossa voi tuoda esiin myös huolia ja kysyä.
  • Kun strateginen valinta on tehty, kaikkien täytyy seistä sen takana ja työskennellä sen eteen, vaikka kaikista asioista ei oltaisikaan samaa mieltä.
  • Aito halu tehdä yhdessä, halu oppia ja kasvaa tekijänä mahdollistavat muutoksen.

Uusi B2B

Uudessa organisaatiossa yhdistyy erilaisia toimintoja.

Mediamyynti
Tarjoaa mainos- ja natiiviratkaisuja b2b-asiakkaille. Media Service Desk vastaa B2B-yksikön sisäisistä tukitoiminnoista.

Otavamedia Sisältöratkaisut
Tuottaa sisältöratkaisuja yrityksille, järjestöille ja julkisille organisaatioille. Otavamedia Sisältöratkaisut tekee muun muassa yritysten omaa mediaa, sisäistä viestintää, videoita, webcasteja, podcasteja, vuosikertomuksia sekä vastuullisuusraportteja.

Golfpiste
Suomen johtava golfmedia tuottaa uutisia, artikkeleita sekä podcasteja golfmaailmasta. Golfpiste tarjoaa myös kattavat digipalvelut ja verkkokaupan pelaajille.