8.4.2022

Ota Tiktok haltuun 

Perinteikäs Kotiliesi hyppäsi mukaan somekanava Tiktokin kiihkeään rytmiin saadakseen uutta yleisöä. Otava-kustantamossa tuotetaan hauskoja Tiktok-videoita kirjamaailmasta.

Tiktok on tällä hetkellä paras somekanava nuorten seuraajien tavoittamiseen, vaikka se onkin jo laajenemassa myös varttuneempien foorumiksi. Sisältö voi olla rennompaa kuin muilla kanavilla – Kotiliesi tosin jakaa videot sellaisenaan myös Facebookiin ja Instagramiin. 

”Tiktok on lyhytvideosovellus, jonka algoritmi oppii nopeasti, millaiset videot käyttäjää kiinnostavat. Tehokkaan algoritmin ja nopeatempoisen videokerronnan vuoksi sovellus on monille todella koukuttava”, kuvailee Kotilieden verkkotuottaja Ulla Lehtinen.  

Lehtinen oli jo pari vuotta pyörittänyt pääosin kirja-aiheista @tarinannuppuja-tiliään Tiktokissa, ennen kuin hän syksyllä 2021 sai vastuulleen Kotilieden Tiktok-tilin kehittämisen. Hän kertoo sparrailevansa sisältöjä tekeviä työkavereita, auttavansa ideoinnissa ja huolehtivansa muun muassa tilin julkaisuaikataulusta.  

Otavan markkinointisuunnittelija Anna Vainio saatiin mukaan kuvauksiin Triplaan Vaasasta kännykän välityksellä.

Samoihin aikoihin, kesällä 2021 Otavan sometiimi alkoi laajentaa tekemistään yhä aktiivisemmin Tiktokin puolelle, ja markkinointisuunnittelija Anna Vainio pääsi heti mukaan käytännön työhön. Alusta oli hänelle jo hyvin tuttu ja yritysviestinnän välineenä kiinnostava.  

Vainio ideoi, kuvaa, editoi ja julkaisee videoita muutamia kertoja viikossa. Ideointiin osallistuu yleensä koko sometiimi, ja erityisesti digimarkkinointitiimin vetäjä Jenni Lindvallin kanssa Vainio pohtii usein videoiden sisältöä ja toteutusta.  

Tiimissä pyritään luomaan mielekästä ja rentoa sisältöä nuoremmalle ikäryhmälle tarjoamalla heille vinkkejä ja huumorivideoita. Vainio tekee kaikkein mieluiten esteettisesti miellyttäviä videoita, joissa esitellään muutamia lukuvinkkejä. Vapaa-aikanaan hän katsoo Tiktokissa eniten muotiin ja sisustukseen liittyvää sisältöä. 

Ulla Lehtinen istuu tuolilla. Edessä on rengasvalo.
Hyvä valaistus on videoiden A ja O. Talvella ja pilvisinä päivinä rengasvalo on tiktokkaajan paras ystävä.

Lehtinen muistelee, miten aivan ensimmäinen Kotilieden Tiktok-video onnistui hienosti myös ajoituksessaan. Pääministeri Sanna Marin oli juuri jakanut Instagram-tilillään fetapiirakkansa ohjeen, ja Kotiliedessä tehtiin siitä Tiktok-video. Videota on katsottu yli 66 000 kertaa ja siitä on tykätty yli 2000 kertaa. Kaikkein katsotuin ja tykätyin video on kuitenkin ollut joulutortun taitteluvideo, jossa joulukuusen muotoinen torttu sai vielä jalankin Dumle-karkista. Kuusitortut-video on kerännyt melkein 33 000 tykkäystä ja 387 600 katsomiskertaa. 

Hauskaa ja ajankohtaista  

”Tiktokin etu verrattuna muihin somekanaviin nähden on, että siellä voi saada runsaasti näkyvyyttä, vaikkei tilillä vielä olisi paljon seuraajia. Siellä on tärkeää tehdä sisältöjä, jotka viihdyttävät, koskettavat tai tarjoavat neuvoja tai informaatiota.”  

Kotiliedessä tehdään Tiktok-videoita ihmisille, jotka ovat kiinnostuneita kotoilusta, kodinhoidosta, sisustuksesta, käsitöistä ja ruoasta. Tavoitteena on tarjota heille inspiraatiota, vinkkejä ja apua arjen pulmiin. Esimerkiksi ilmiöt, lemmikit ja hyvinvointi on rajattu pois, vaikka Kotilieden verkkosivuilla kerrotaan niistäkin. Tiktok nähdään ensisijaisesti omana kanavanaan, ei printtilehden tai verkkosivujen mainoksena. 

Anna Vainiolle videoiden kuvauksessa on tärkeää, että puhelimessa on hyvä kamera. Puhelimesta löytyy myös ilmaisia sovelluksia videoiden editointia varten.  
Ulla Lehtinen ei itse kuvaa niinkään paljon, vaan sen tekevät tiimin seitsemän toimittajaa ja tuottajaa. Lehtisen kontolla on Kotilieden Tiktok-tilin kehitys- ja suunnitteluvastuu. 

Tiivis kerronta ja nopeat leikkaukset  

”Tiktok-videot voivat nykyisin olla pituudeltaan mitä vain yhdestä sekunnista kolmeen minuuttiin, ja joillakin tileillä on jo mahdollista tehdä jopa 10 minuutin mittaisia videoita. Yleensä suosittelen rajaamaan pituuden korkeintaan puoleen minuuttiin. Tiivis kerronta, nopeat leikkaukset ja lyhyet videot ovat se, mihin Tiktokissa kannattaa pyrkiä edelleen”, Lehtinen kertoo.  

Vainion mukaan Tiktokissa halutaan nähdä enimmäkseen hauskoja videoita, ja ne menestyvätkin siellä usein parhaiten. Tiktokissa on mahdollista näyttää myös behind the scenes -materiaalia kustantamon työvaiheista ja tehdä siten yrityksestä aito ja lähestyttävä.  

Otavan Tiktokissa kaikkein katsotuin on ollut toimitusjohtaja Pasi Vainion heittäytyminen trendihaasteeseen. 

Otavan Tiktokissa kaikkein katsotuin – 167 900 näyttökertaa – on ollut toimitusjohtaja Pasi Vainion heittäytyminen trendihaasteeseen: 14 sekunnin aikana hän liikehtii tietyn musiikin ja koreografian tahtiin, ja videon teksteissä näkyvät hänen vastauksensa kolmeen kysymykseen. Eniten tykkäyksiä (9110) on kerännyt video, jossa verrataan Aino Havukaisen ja Sami Toivosen kirjojen Veera-hahmoa Ed Sheeraniin. Suosittuja ovat olleet myös kirjojen tunnelmiin johdattavat kuvakoosteet sekä video kirjan valmistumisesta Otavan Kirjapainossa Keuruulla.  

Kotilieden Tiktok-tilillä on tällä hetkellä noin 5000 seuraajaa ja Otavan tilillä lähes 1800. Vuoden aikana Otavassa on saatu yli 1000 uutta Tiktok-seuraajaa, eli satsaus uuteen somekanavaan on kannattanut.  

10 askelta aloittelijalle 

  • Mene Tiktokiin katsomaan, mitä muut tekevät Suomessa ja ulkomailla. 
  • Mieti, miksi jokin video toimii ja toinen ei. Ota mallia ja tee itse paremmin.
  • Muista katsoa lyhytvideoita paljon, jos haluat sisäistää niiden huumorin, rytmin ja dynamiikan. 
  • Laadi suunnitelma: miksi menet Tiktokiin, ketkä kuuluvat kohderyhmääsi ja millainen sisältö voisi kiinnostaa juuri heitä.
  • Uskalla kokeilla rohkeasti, millainen sisältö tuntuu omalta ja puhuttelee kohderyhmää.
  • Ole valmis myös mukauttamaan alkuperäistä strategiaa.
  • Älä aseta kynnystä liian korkealle. Tiktok-videot saavat näyttää hieman kotikutoisiltakin, ja liian sliipatut videot voivat tuntua teennäisiltä. 
  • Yritä erottua joukosta ja hyppää mukaan trendeihin omalla näkökulmalla.
  • Ole vuorovaikutuksessa muiden tilien kanssa, jotta oma tilisi on helpompi löytää. Tiktokissa yksittäinen kommenttikin voi muuttua viraaliksi ja levitä laajalle.
  • Ole aktiivinen Tiktokissa ja laadi aikataulu videoiden julkaisemiselle. 

Aloita ainakin näiden tilien seuraaminen Tiktokissa

Jos omaasi ei löydy listalta, ota yhteyttä maria.ofverstrom@otava.fi, niin lisätään!