10.6.2020

Otavamedian verkkopalvelut ennätyksiin

Katriina Kaarre, Julkaisujohtaja

Triplan uutuuttaan kiiltelevät tilat tyhjentyivät maaliskuun puolivälissä. Siirtymä etätöihin sujui mediaperheissä hämmästyttävän hyvin, kiitos sujuvien prosessien, sitoutuneen porukan ja toimivan tekniikan.

Korona on nostanut laatusisältöjen tärkeyttä kaikkialla. Kuluttajat ovat janonneet punnittua ja luotettavaa tietoa taudin taustoista, luonteesta, kulusta, vaikutuksista – ja päätyneet meidän sisältöihimme ja jopa asiakkaiksemme.  

Erikoissisältöjä koronakevääseen 

Kevään aikana mediaperheet ovat seuranneet paitsi koronan myös lukijoiden ja verkkokävijöiden liikkeitä ja mielialoja, ja muokanneet sisältöjään niiden mukaisiksi. 

Kotiliedessä Kevään juhlat -teema vaihtui yhdessä yössä Kotoilu-teemaksi, jossa kotona olosta opastetaan ottamaan kaikki irti. Anna vei sisällöillään lukijat irti koronauutisten täyttämästä arjesta, kun taas Suomen Kuvalehti nousi maski- ja tukikohujen kannattelemana valtakunnan suurimmaksi puheenaiheeksi.

Seura teki kevään aikana useita hittejä ja Tekniikan Maailma kehitti Korona-teemaisen sisältökokonaisuuden ja pisti nopeasti pystyyn TM Uutiset, suoran lähetyksen Triplasta sammuttamaan uutisnälkää yhteistyössä OMAn kanssa. 

Otavamedian verkkosisältöjen parissa viihdytään 

Kotiinsa linnoittautuneet suomalaiset myös löysivät laadukkaat verkkosisältömme entistä paremmin ja viihtyivät niiden parissa. Verkkopalvelujemme kävijämäärät ovat rikkoneet kävijämääräennätyksiä useissa verkkopalveluissa: kahdeksan suurimman verkkopalvelun kävijämäärät ja sivunkatselut kasvoivat kahden viime kuukauden aikana reilusti yli 50 prosenttia edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. 

Otavamedian verkkopalvelujen luetuimpien juttujen listalle ykköseksi kiilasi SK:n juttu Huoltovarmuuskeskuksen pieleen menneistä maskikaupoista. Se on kerännyt yli 176 000 katselukertaa.

Kahdeksan suurimman verkkopalvelumme kävijämäärät ja sivunkatselut kasvoivat kahden viime kuukauden aikana reilusti yli 50 prosenttia edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. 

Hyväksi kakkoseksi listalle nousi Seuran artikkeli 9-vuotiaasta koronapotilaasta, mitä luettiin yli 145 000 kertaa. Koronaa käsittelevien juttujen lisäksi muun muassa äitienpäivärunot, ihmissuhteet, horoskooppimerkit, hiustrendit ja puutarhanhoito keräsivät hyvin silmäpareja.  

Maksumuurin kautta lisää tilauksia 

Myös verkosta saatava rahamäärä on koronakevään aikana kasvanut. Maksumuurin kautta tulleiden digitilausten määrä on Tekniikan Maailmassa yli kaksinkertaistunut. Suomen Kuvalehdessä, jossa digitilaajia on ollut merkittävästi enemmän, digitilausten määrä on kasvanut lähes neljänneksen.   

Verkkomainonta toimii 

Mediamyynti on myös sujunut verkossa hyvin: tammikuusta huhtikuuhun brändien verkkopalveluista on tullut 12 prosenttia enemmän rahaa kuin viime keväänä samaan aikaan. Loppukevättä kohti tahti on tosin hiukan hidastunut mainostajien varovaisuuden vuoksi, mutta olemme pärjänneet suhteellisesti ottaen kilpailijoita paremmin. Printin koronaan leikkautuneita mainossivuja kehitys ei kuitenkaan riitä vielä korvaamaan.   

Niin sanotut viewability-arvot ovat nousseet 57 prosentista 75 prosenttiin vuodessa, eli mainosnäytöt toteutuvat selkeästi aikaisempaa paremmin. 

Mainonnan toimivuus on parantunut merkittävästi kaikissa verkkopalveluissamme: Niin sanotut viewability-arvot ovat nousseet 57 prosentista 75 prosenttiin vuodessa, eli mainosnäytöt toteutuvat selkeästi aikaisempaa paremmin.  Myös sivustojemme suorituskyky on parantunut: latausajat ovat peräti puolittuneet parin vuoden takaisista arvoista. 

Nyt kun paluu uuteen normaaliin eli ainakin osittaiseen lähityöhön 1.6. lähtien on alkanut, alkaa Triplan käytävillä taas onneksi kuulua ääniä – turvavälien etäisyydeltä tosin. Sitähän varmasti meistä kaikki ovat kaivanneet: keskustelua, ideoiden pallottelua ja ihan vaan kohtaamisia muiden kanssa.

Eläköön uusi normaali!