11.3.2022

Uratie auki harjoittelun kautta

Otava tarjoaa vuosittain kymmenille nuorille ensikosketuksen työelämään.

”Parasta työharjoittelussa olivat ihmiset, tunne siitä, että oli tervetullut joukkoon. Harjoittelusta sai varmuutta, jota tarvitsee myöhemmin työelämässä”, Otava-konsernin viime syksyn TET-harjoittelija Nelli Tiittanen sekä työharjoittelun kautta työpaikan saaneet Emilia Kärki ja Verneri Toukovalkama summaavat. 

Otava-konserni tekee aktiivista yhteistyötä oppilaitosten kanssa tarjoamalla työharjoittelupaikkoja ja osallistumalla oppilaitosten rekrytointitapahtumiin. Sen lisäksi toimitukset ja työryhmät tekevät sisältöjen ja tuotteiden kehittämiseen tähtäävää projektiluonteista yhteistyötä eri oppilaitosten kanssa.

Verneri Toukovalkama.
Verneri Toukovalkama iloitsee, että työharjoittelu sai mahtavan päätöksen: pestin Otavamedialla digikehittäjänä.

Lahden ammattikorkeakoulussa tieto- ja viestintätekniikkaa opiskeleva Verneri Toukovalkama, 24, tuli Otavamedian Digikehitystiimiin opintoihin kuuluvaan puolen vuoden harjoitteluun keväällä 2021. Harjoittelun jälkeen työt jatkuivat digikehittäjänä. Toukovalkama on lopputyötä vaille valmis alan insinööri. Töissä on ollut puhetta myös päättötyön tekemisestä Otavamedialle. 

Toukovalkama luonnehtii harjoittelupaikan saantia onnenpotkuksi ja isoksi asiaksi tulevaisuutta ajatellen – toki paikan löytyminen oli paljon kiinni omasta aktiivisuudesta.  

”Päivystystehtävät työllistivät eniten harjoitteluaikana. Nyt toimenkuvaani kuuluu erilaisia uudistamiseen liittyviä tehtäviä. Mahdollistan uudistusten teknisen puolen”, Toukovalkama kuvailee. 

Korona-ajan etätyö on sopinut tietokone-ekspertille mainiosti. Digikehitystiimi pyrkii kokoontumaan yhteen kerran viikossa, mutta muuten työnteko on sujunut Lahdesta käsin. 

”Isossa talossa on varmaan etenemismahdollisuuksia myös sisäisesti. Täytyy vain itse näyttää, mihin pystyy”, Toukovalkama miettii. 

Emilia Kärki.
Emilia Kärki oli työharjoittelussa Oppimisen palveluiden asiakaspalvelussa ja jatkaa tiimissä nyt tuntityöntekijänä.

Työ motivoi opiskelemaan 

Emilia Kärki, 22, aloitti loppuvuodesta tuntityöntekijänä Otavan oppimisen palveluiden asiakaspalvelussa ja markkinointiviestinnässä. Nykyinen työpaikka aukeni sen jälkeen, kun Helsingin yliopistossa suomen kieltä pääaineenaan opiskeleva Kärki oli ensin ollut asiakaspalvelussa kolmen kuukauden harjoittelussa. Asiakaspalvelutyö sisältää muun muassa yhteydenpitoa oppikirjasarjojen toimituksiin ja muihin sidosryhmiin. 

”Opiskelijalle harjoittelupaikka ja tuntityö merkitsevät taloudellista helpotusta budjettiin, mutta myös kurkistusta tulevaisuuden työllistymismahdollisuuksiin sekä tilaisuutta verkostoitumiseen. Näin korona-aikana, kun suurin osa opinnoista on suoritettu etänä, harjoittelu ja työ ovat tuoneet päiviin rytmiä ja varmuutta siihen, että opinnot avaavat tietä elämässä”, Kärki pohtii. 

Teoriassa Kärjen työharjoittelujakso olisi ollut mahdollisuus sisällyttää myös tutkinnon osaksi. Hänellä oli kuitenkin sen verran suorituksia takanaan, ettei se ollut välttämätöntä. Kärjen on tarkoitus valmistua kandidaatiksi vielä kevään aikana. Kandivaiheen jälkeen hän jatkaa maisterinopintoihin. 

”Olen pystynyt vaikuttamaan omaan työmäärääni ja -aikoihin oikeastaan yllättävän hyvin. Työnantaja ymmärsi heti, kun selitin, että tarvitsen aikaa myös opiskeluun.” 

Nelli Tiittanen pääsi tutustumaan työelämään TET-harjoittelijana.

Ponnahduslauta tulevaisuuteen 

”Tarjoamme runsaasti erilaisia mahdollisuuksia tutustua työelämään ja autamme näin osaltamme nuoria löytämään paikkansa elämässä. Samalla saamme tilaisuuden esitellä konsernin tarjoamia vaihtoehtoja”, Otavamedian toimitusjohtaja Anne Mantila kertoo. 

Työelämään tutustumisjakso eli TET on monelle nuorelle ensimmäinen kosketus työelämään. Nöykkiön yläasteen yhdeksättä luokkaa käyvän Nelli Tiittasen, 15, kahden viikon TET-harjoittelu kustantamossa osui viime vuoden marraskuun alkuviikoille.  

”TET-harjoittelu antoi itseluottamusta kesätyönhakuun.”

Jakson aikana Tiittanen osallistui muun muassa kalusteinventaarioon ja näyttöjen inventointiin, lehtilogistiikkaan kuuluviin tehtäviin sekä tuotantovirheiden korjaamiseen tilauslogistiikkasovelluksella. Tiittasen mielestä mukavinta oli kuitenkin tehtäviin kuulunut postien lajittelu ja jakelu. 

Ehkä parasta kuitenkin oli se, että harjoittelujakso pystyttiin koronasta huolimatta toteuttamaan paikan päällä. Tiittanen epäilee, että etäkokemuksesta ei ole samanlaista hyötyä, vaikka sekin on tyhjää parempi. 

”TET-harjoittelu antoi itseluottamusta kesätyönhakuun. Se osoitti, että sopeudun kyllä erilaisiin yhteisöihin ja tehtäviin. En myöskään jännitä uudessa paikassa yhtä paljon kuin ennen vaan uskon, että pärjään. Olen valmiimpi töihin. Reippaus ja oma-aloitteisuus kantavat pitkälle.” 

Otava on monen nuoren ensimmäinen työ­paikka 

  • Otava-konsernin kustantamossa on vuosittain yhteensä noin 20 harjoittelijaa. Näistä yliopisto­harjoittelijoita on 6–7, muita harjoittelijoita on vaihtelevasti. TET-harjoittelijoita otetaan vuosittain kymmenkunta ja koululaisten kesätyö­kampanja työllistää pariksi viikoksi vielä muutaman.  
  • Otavamediassa harjoittelijoita puolestaan on vuosittain yhteensä runsaat 20, joista korkeakoulu­harjoittelijoita 15 ja TET-harjoittelijoita vajaa 10. 
  • Myös Suomalaisessa Kirjakaupassa on vuosittain harjoittelijoita useampia kymmeniä. TET-harjoittelijat ja tutustu työelämään ja tienaa -kesä­harjoittelijat muodostavat määrästä noin puolet. Suomalainen oli mukana maailman suurimmassa etäTETissä viime vuonna.