17.11.2023

Joulu saa tulla Suomalaiseen

Suomalaisessa Kirjakaupassa ollaan valmiina vuoden kovimpaan myyntisesonkiin. Kiirehuippu selätetään ketterillä käytännöillä – ja tietysti hyvällä asiakaspalveluhengellä.

Joulusesonki alkaa aina pienestä epäuskosta. Näin sanoo Eevi Kohonen, joka on työskennellyt myyjänä Helsingin Munkkivuoren Suomalaisessa kirjakaupassa viisi vuotta.

”Kun myymälään alkaa tulla suuret määrät joulutavaraa, sitä aina miettii, että apua, eiväthän nämä mahdu mihinkään”, Kohonen sanoo.

Ja kuitenkin, joka vuosi, kirjat, askartelutarvikkeet, kortit ja pelit löytävät paikkansa – ensin hyllystä, sitten suomalaisten lahjakasseista.

Tähän toki tarvitaan paljon järjestelmällistä työtä, joka tänäkin vuonna on aloitettu jo lokakuussa.

Myyjien suosituksilla on joulun aikaan kysyntää, kertoo Eevi. ”Yleensä Finlandia-voittajilla ja -ehdokkailla on kysyntää, ja myös Suomalaisen Kirjakaupan henkilökunnan valitsema Suomalaisen Vuoden kirja on myynyt mukavasti.”

Sesonkimyyjiä tarvitaan – ja sesonkimyyjiksi myös halutaan

Munkkivuoren myymälässä joulusesonki käynnistettiin varastosta.

”Se laitettiin järjestykseen lokakuussa, ennen kuin ensimmäiset joulurullakot tulivat sisään”, kertoo Risto Lehtimäki, joka työskentelee myymäläpäällikkönä Helsingissä Munkkivuoren, Aleksin, Redin ja Itäkeskuksen myymälöissä.

Lokakuussa suunniteltiin myös joulun esillepanot ja hyllytettiin jo esimerkiksi askartelutarvikkeita.

”Niitä ahkerimmat korttiaskartelijat yleensä silloin jo kaipailevatkin”, kertoo Eevi.

Lokakuussa käynnistettiin myös koko ketjun tasolla jouluapulaisten rekrytointi. Tänä vuonna Suomen yhteensä 56 myymälään palkattiin 140 joulumyyjää. Munkkivuori kuuluu neljän myymälän komboon, johon on palkattu 13 jouluapulaista. Munkkivuoressa työskentelee jatkuvasti yksi sesonkimyyjä.

”Sesonkimyyjähakemuksia tuli tänä vuonna reilusti enemmän kuin aiemmin.”

”Sesonkimyyjistä noin viidesosa on tuttuja, palaavia työntekijöitä, jotka tekevät vuoroja myös esimerkiksi kesälomallaan”, kertoo HR-asiantuntija Ulla Caroll-Hämäläinen.

Hän on tänä syksynä käynyt läpi huikeat 1 600 sesonkimyyjähakemusta, tehnyt niistä esiseulonnan ja esitellyt sopivat kandidaatit rekrytoiville myymäläpäälliköille.

”Hakemuksia tuli huomattavasti enemmän kuin aikaisempina vuosina, ja kuulemma myös enemmän, kuin monille kilpailijoillemme. Ehkä tämä johtuu siitä, että meidät tunnetaan perinteisenä ja vakavaraisena ketjua, joka on monelle tuttu ja houkutteleva.”

Risto Lehtimäki ja Eevi Kohonen ovat valmiina jouluun. ”Joulu on meidän tärkein sesonkimme, ja tavoitteemme on olla koko kansan lahjakauppa. Tsemppaamme toisiamme kiireen keskellä, että joulufiilis pysyy yllä ja ulottuu myös asiakkaisiin”, Risto sanoo.

Henkilökohtainen myyntityö korostuu – apua pistokkaista

Mistähän se mummo tykkäisi? Mitä lahjaksi isälle, joka on kiinnostunut historiasta ja arkkitehtuurista?

Joulun alla henkilökohtainen myyntityö korostuu, kertoo Eevi. Suosituksia kysellään tavallista enemmän, ja siksi myyjien tuleekin olla perillä siitä, mitä vuoden kysytyimmät teokset ovat. Yleensä eniten vientiä on Finlandia-ehdokkailla.

”Kun asiakkaalle löytää sopivan kirjan, hän saattaa oikein huokaista helpotuksesta. Siitä tulee itsellekin suuri onnistumisen tunne, kuin olisi itsekin päässyt antamaan lahjan toiselle,” Eevi sanoo.

Myyjät kirjoittavat kirjoihin ja peleihin myös pistokkaita eli suosittelulappuja. Nämä palvelevat asiakkaiden tarpeita samalla, kun säästävät myyjien aikaa, Eevi kertoo.

Joululahjoja ostetaan tunteella, Eevi sanoo. ”Vaikka kiireisimmät viikot ovat myyntityössä aika raskaita, on tärkeää, että me myyjät jaksamme innostua asiakkaiden asioista. Ja onhan se ihanaa, kun onnistuu auttamaan sopivan lahjan löytämisessä.”

Työn rytmi muuttuu joulun alla

Kunnolla joulumyynti yleensä käynnistyy joulun Klubipäivillä, kertoo Risto. Tänä vuonna ne ovat itsenäisyyspäiväviikolla.

”Kun sesonki kuumenee, myös työn rytmi myymälöissä muuttuu. Esimerkiksi Munkkivuoressa ensimmäisiä aamuvuoroja aikaistetaan puolellatoista tunnilla, että myymälää ehditään siivota ja ´tankata´ ennen asiakkaiden tuloa”, Risto kertoo.

Ennen myymälän aukeamista kerätään myös illan aikana tulleet Click and collect -tilaukset, joiden määrä joulukuussa moninkertaistuu.

”Tsemppaamme toisiamme kiireen keskellä, että joulufiilis pysyy yllä ja ulottuu myös asiakkaisiin.”

Yleensä joulumyynti huipentuu jouluviikolla.

”Veikkaan, että kovin myyntipäivä on tänä vuonna torstaina 21. päivä. Perjantaina monet varmasti jo matkustavat joulunviettoon”, sanoo Risto.

Eipä kauppa kuitenkaan aattoon hiljene, tietää Eevi.

”Heti joulun jälkeen tulevat ne lahjanvaihtajat, jotka ovat saaneet useamman kappaleen jotain joulun suosikkikirjaa läheisiltään.”

Ja taas on kysyntää myyjien suosituksille.

Näin joulusesonki etenee Suomalaisessa kirjakaupassa

  • Jouluapulaiset rekrytoitiin lokakuussa. 1 600 hakijasta valittiin 140.
  • Joulun esillepanot suunniteltiin lokakuussa. Tavaraa on tullut sisään lokakuusta lähtien, ja sitä hyllytetään jatkuvasti jouluun asti.
  • Click and collect -tilausten kerääminen ja itsepalvelukassat tehostavat myyntityötä. Näiden käyttö lisääntyy etenkin joulukuussa, kun sesonki kiihtyy.
  • Yleensä joulumyynti huipentuu muutama arkipäivä ennen aattoa.