7.12.2021

Niin tätä päivää!

Saija Hakoniemi, Kodin lehtien päätoimittaja

Liittäisitkö sinä nämä määreet Kotilieteen: Rento. Kasvava brändi. Media, joka kiinnostaa myös TikTok-sukupolvea. Muutaman viime vuoden aikana Kotiliedestä on tullut kaikkea tätä.

Kaikki tietävät ja tuntevat sen. Tai luulevat tuntevansa. Monen mielikuva saattaa nimittäin olla peräisin 1950- tai 70-luvulta, ehkä vieläkin kauempaa. 

    ”Mummolle tuli Kotiliesi.” 

    ”Meidän äiti luki sitä.” 

    ”Buumerien juttu.”  

Sata vuotta täyttävä Suomen ensimmäinen naistenlehti kantaa mukanaan vuosikymmenten taakkaa tai arvokkaita perinteitä – riippuu näkökulmasta. Brändimielikuvia tutkittaessa Kotiliesi on tulkittu yleensä vanhanaikaiseksi. Keskusteluissa nousevat usein ensimmäisenä esiin Martta Wendelinin piirtämät kansikuvat ja Mika Waltarin kirjoittama Kieku ja Kaiku -sarjakuva. 

Kaksi vuotta sitten väitöskirjatutkimus nosti esiin sota-aikojen Kotilieden ahtaan naiskuvan, mikä ei ainakaan raikastanut käsitystä naistenlehtien klassikosta.

Facebookista TikTokiin 

Kahden kolmen viime vuoden aikana on kuitenkin tapahtunut mielenkiintoisia asioita. Kotiliesi on yhtäkkiä niin tätä päivää. Jopa y- ja z-sukupolvia edustavat (1980–2010 syntyneet) ovat löytäneet Kotilieden verkossa ja sosiaalisessa mediassa. 

Kuin vaivihkaa Kotiliesi on noussut kokonaistavoittavuudeltaan Suomen kolmanneksi suurimmaksi tilattavaksi aikakauslehdeksi. Tärkein kilpailijamme, Sanoman Kodin Kuvalehti on kirittänyt meitä, mutta jäänyt pelkästään printtituotteeksi. A-lehtien Meillä Kotona -sivuston menestystä seuraamme tarkasti ja lähes joka viikko olemme sitä suurempi.

100-vuotisjuhlavuoden kynnyksellä olemme tilanteessa, jossa Kotiliesi on läsnä eri-ikäisten suomalaisnaisten elämässä. Myynti vetää, ja lukijamäärä kasvoi kahdeksan prosenttia.

100-vuotisjuhlavuoden kynnyksellä olemme tilanteessa, jossa Kotiliesi on läsnä eri-ikäisten suomalaisnaisten elämässä. Myynti vetää, ja lukijamäärä kasvoi kahdeksan prosenttia (KMT). Olemme hyötyneet koronan tuomasta kotoilubuumista, mutta yhtä tärkeitä ovat tekemämme valinnat.

Uutiskirje lähtee sen tilanneille joka arkipäivä, ja Facebook ja Instagram päivittyvät jopa 16 kertaa päivässä. Kotiliesi on mukana myös TikTokissa ja Pinterestissä. Printtilehden ideointia ja kerrontaa on kehitetty, ja Kotilieden äänestä on tullut hyväksyvä ja rento.

Unelma: digitilaaja

Kunnianhimoinen tavoitteemme on saada tulevaisuudessa euroja myös digitilaajilta, vaikka naistenlehtien lukijat eivät ole vielä tottuneet maksamaan sisällöistä. Jo nyt on mahdollista tilata Kotilieden maksullinen verkkopalvelu, joka sisältää tekstin ja kuvan lisäksi erilaisia rikastuksia, kuten videoita ja graafeja.  

Lisäksi olemme koko syksyn pohtineet myynnin kanssa malleja, joilla sitoisimme tilaajat yhä tiukemmin pauloihimme tarjoamalla enemmän ja parempaa kuin kilpailijat. Tässä meitä auttaa se, että Kotiliesi.fi-sivustolla asuvat myös Kodin lehtien lifestyle-brändit DekoMaalla ja Kotiliesi Käsityö

Ihanasti sata 

Kotiliesi uudistuu myös ulkoisesti. Kannessa on jatkossa pääosassa kaunis arki.

Tammikuussa Kotiliesi näkee päivänvalon raikkaana ja näkyvästi uudistuneena. Ulkoasu on modernimpi, samoin henkilögalleria ja sisällön painotukset. Suurin muutos tapahtuu kannessaTunnettu kasvo vaihtuu lifestyle-kuviin, joissa pääosassa on kaunis arki. 

Lisäksi lähdemme houkuttelemaan edes osaa Kotilieden verkon ja somen faneista tutustumaan meihin myös printtilehden tilaajina. Onko se mahdollista – vaikeaa ainakin. 

Kun Kotiliesi perustettiin sata vuotta sitten, tavoitteena oli ”järkiperäisempi kotitalous, parempi kodinhoito – ja korkeampi kotikulttuuri”. 

Kotiliesi on yhä arjen asiantuntija, ja tämä rooli vahvistuu uudistuksessa. Mutta samaan aikaan vedämme kodin verhot auki ja katsomme myös pidemmälle: Millainen suomalaisen naisen maailma on? Mistä löytyy hyvän elämän resepti? 

Kotilieden printtiuudistus on ulkona 5. tammikuuta 2022. Verkkouudistus toteutetaan kevään aikana. Yllä oleva kansi on vielä dummy-vaiheessa ja lopullinen version nähdään tammikuussa.