10.6.2020

Oppimisen digiloikka

Miten korona muutti oppimisen parissa työskentelevien arkea ja alan bisnestä, Otava Oppimisen palveluiden liiketoimintajohtaja Henna Miettinen?

”Koronan myötä koulut siirtyivät nopealla aikataululla etäopetukseen. Avasimme digituotteitamme sarjojemme käyttäjille veloituksetta käyttöön vaiheittain. Näin pystyimme valmistautumaan käyttäjämäärän kasvuun hieman paremmin. Digituotteiden käyttäjämäärät palveluissa lähes kaksinkertaistuivat normaalitilanteeseen verrattuna. On ollut myös mielenkiintoista seurata, kuinka palveluissa vietetty aika on tuplaantunut.

Markkinoinnissa tehtiin kovasti töitä myös erilaisten tukimateriaalien ja ohjeartikkeleiden kanssa.

Voimakkaasti kasvanut käyttäjämäärä näkyi myös erilaisina asiakasyhteydenottoina; asiakkaat raportoivat ongelmista, kysyivät apua ja laittoivat kehitystoiveita. Asiakaspalveluun tulleiden tukipyyntöjen määrä oli paikoitellen yli kolminkertainen normaalitilanteeseen verrattuna. Kehitystiimeissä ongelmia ratkottiin lähes kellon ympäri.”     

Mikä tuote tai palvelu on kerännyt erityistä kiitosta tänä keväänä?

”Olemme saaneet paljon kiitosta, että avasimme digituotteita veloituksetta käyttöön varsin nopealla aikataululla. Ainakin jotkut povaavat, että kustantajan rooli tässä kohtaa vauhditti muutoin verkkaisesti etenevää perusopetuksen digiloikkaa.

Kustantajan rooli tässä kohtaa vauhditti muutoin verkkaisesti etenevää perusopetuksen digiloikkaa.

Olemme saaneet paljon positiivista palautetta Otso-sovelluksestamme, jonka avulla printtikirjan käyttäjä voi kuunnella esimerkiksi kielten äänitteitä tai katsella tuotteeseen liittyviä videoita. Sovellus on helppo käyttää, eikä vaadi monimutkaisia kirjautumisia.”

Mikä vaikutus koronakriisillä on ollut bisnekseen?

”Koronakauden liiketoiminnalliset vaikutukset tämän kevään myyntikauteen ovat vähäiset. Perusopetuksen myyntikiertue saatiin hoidettua lähestulkoon normaalisti, ja valtaosa myyntitilaisuuksista ehdittiin järjestää ennen kuin rajoitukset astuivat voimaan. Lukion myyntikiertue sen sijaan jouduttiin siirtämään kokonaan virtuaaliseksi, sen ajoittuessa huhti−toukokuulle.

Vastaanotto etätilaisuuksissa on joka tapauksessa ollut hyvä. Koronan vaikutukset oppimateriaalien myyntiin konkretisoituu suuremmin vasta keväällä 2021, kun tiukka kuntatalous kiristyy entisestään.

Tuotekehitystä ja asiakaskohtaamisia esimerkiksi testaamisen osalta olemme pystyneet onneksi jatkamaan normaalisti. Testitilaisuudet ja demot on järjestetty etäyhteyksien avulla, työt etenivät normaalisti aikataulussaan, mutta vain etänä.”

Miten bisnes muuttuu kriisin myötä?

”Erilaisten digipalveluiden käytössä on ollut jo tähänkin asti merkittäviä kouluastekohtaisia eroja. Lukio on digitalisoitunut sähköisten yo-kirjoitusten myötä voimakkaasti, perusopetuksen seuratessa maltillisesti perässä. Kulunut kevät varmasti vauhdittaa perusopetuksen digitalisoitumista myös.

Etäopetuksen aikana opettajat arvostavat mahdollisuutta seurata oppilaan etenemistä reaaliaikaisesti, ja digitaaliset palvelut voivat helpottaa opettajan arkea esimerkiksi automatisoinnin avulla.

Digitaaliset palvelut voivat helpottaa opettajan arkea esimerkiksi automatisoinnin avulla.

Jatkossa palveluita, sovelluksia ja opetusta tullaan varmasti käyttämään entistä monimuotoisemmin ja digin rooli tässä moninaistuu ja arkipäiväistyy. Asiakkaat tulevat tietoisemmiksi ja haastavat meitä hyvällä tavalla. Jatkossa meidän tulee olla entistä lähempänä asiakasta ja tarjota asiakkaan arkea helpottavia ratkaisuja ja palveluita. Digin ja printin roolit tulee taatusti eriytymään entistä enemmän, ja palveluliiketoiminnan tarjooman avulla vastaamme erilaisten arjen (digi)taitojen ja valmiuksien turvaamiseen. 

Miten Oppimisen palvelut onnistui mielestäsi auttamaan kouluja ja opettajia kevään aikana?

Meillä Oppimisen palveluissa on ollut koko koronakriisin myötä varsin tiivis yhteinen tekemisen meininki. Kevään aikana olemme hoitaneet lukuisia haastavia tilanteita ja kimurantteja ongelmia, mutta ihmiset ovat olleet todella sitoutuneita ja joustavia. Olemme jokainen omalla tärkeällä työpanoksellamme edesauttaneet jokaista koululaista, opiskelijaa ja opettajaa tänä keväänä. Tästä suuri kiitos kaikille tiimeille!

”Nyt tarvitaan digitaalisen ajan Lönnroteja”

”Muutosprosessi ATK-opetuksesta nykytilanteeseen vei 40 vuotta, ja lopulta yksi pieni virus tarjosi riittävät motiivit nopealle muutokselle”, näin kuvailee kouluissa ja alalla tapahtunutta muutosta liiketoimintajohtaja Markku Pelkonen Otava Oppimisen palveluista.

Otavan valmennustarjonta vastaa juurikin tulevaisuuden koulun tarpeisiin. Valmennuksia on niin koulun yhteistyön lisäämiseen, johtoryhmätyöskentelyn tehostamiseen kuin oppimiskulttuurin kehittämiseen. Myös oppilaiden ja nuorten tulevaisuustaidot vaativat jatkuvaa ja kehittyvää kykyä oppia uutta.

Pelkosen mukaan jatkuva oppiminen tulee jatkossa yhdistämään meitä kaikkia. Otava Oppimisen palvelut on jatkuvan oppimisen varmistaja, joka ymmärtää asiakkaan toimintaympäristöä, teknologian mahdollisuuksia ja tuo oppimisen sisällöt ja palvelut asiakkaan kokemusmaailmaan oikealla hetkellä, oikeassa muodossa ja mediassa.

”Nyt jos koskaan on mahdollisuus tuotteistaa suomalaista koulutusta kansainväliseksi vientituotteeksi. Voisimme luoda aivan uudenlaisen sivistyksen mallin, jatkuvan oppimisen ekosysteemin, joka kattaa oppimisen varhaisvuosista elämän koko elinkaaren. Mallin, jota tulevat sukupolvet voisivat aidosti arvostaa. Nyt tarvitaan digitaalisen ajan Lönnroteja ja uudenlaista ajattelua. Tässä meillä kaikilla oppimisen parissa työskentelevillä on iso rooli.”