10.6.2020

Suomalainen Plus − hyppy tuntemattomaan

Helmikuussa 2020 Suomalainen Kirjakauppa veti syvään henkeä ja lanseerasi uuden palvelun tunteesta ja työmoraalista tinkimättä.

Tavallinen maanantaiaamu uuden normaalin vallitessa. Keittiön kahvirundin kautta olohuoneen kotitoimistolle ja läppärin kansi auki. Tärkeimmät ensin: tarkistan Suomalainen Plus -palvelun tilaajakannan lukemat ja syynään läpi aspan Teamsin kautta toimittamat asiakaskysymykset ja viikon ensimmäiset tekniset jumppaukset Slackista.

Tunnin päästä on Plussan statuspalaveri esimieheni Mika Tuomaisen kanssa, eli ehdin vielä lukaista kaoottisen kirjanpitoni läpi ja varmistaa, että kuluvalle viikolle sovitut toimenpiteet etenevät niin kuin pitää. Samalla tarkistan palvelun suosituimmat teokset ja päivitän Plussan sisältöä ajankohtaiseksi. Sähköpostissa odottaakin useampi viesti kustantajapuolen yhteyshenkilöiltä, jotka mielivät nähdä uutuusteoksensa komeilemassa Plussan etusivulla. ”Laitetaan onnistumaan”, totean, ja laitan onnistumaan.

Ässä hihassa

Suomalainen Plus on takuulla yksi Suomalaisen Kirjakaupan monenkirjavan historian suurimmista tuotelanseerauksista. Mobiililaitteille suunniteltu e- ja äänikirjapalvelu ei toki ollut uusi tuttavuus globaalissa mittakaavassa Plussan lanseerausvaiheessa, mutta kilpailevien toimijoiden ohella Suomalaisella oli ja on yksi merkittävä ässä hihassa: kattava ja jatkuvasti kasvava lista lojaaleja kanta-asiakkaita, joille palvelu onkin ensisijaisesti luotu.

Hyppäsin itse mukaan Plus-tiimiin pari viikkoa ennen kaupallista lanseerausta, eli käytännössä käänsin lennossa varpaat menosuuntaan ja lähdin juoksemaan liikkeessä olevaa junaa kiinni. Vastaavanlaisen tilaisuuden tullessa esiin suosittelen varauksetta samaa lähestymistapaa kaikille muillekin. Ei ole parempaa tapaa saada veri laukalle ja inspiraatio ilmiliekkeihin kuin äkkiliike aivan uuteen suuntaan.

Ei ole parempaa tapaa saada veri laukalle ja inspiraatio ilmiliekkeihin kuin äkkiliike aivan uuteen suuntaan.

Tiivistä yhteistyötä joka päivä

Suomalainen Plussan päivittäinen rakenne kiteytyy usean eri sisäisen ja ulkoisen toimijan väliseen yhteistyöhön. Suomalaisen Kirjakaupan digitiimin henkilöstö hallinnoi prosesseja, joiden teknisestä toimivuudesta ja kehityksestä vastaa Asteen koodarien sekä Richie-nimisen suomalaisyrityksen vankka tukiranka.

Toteutuksen keskiössä on Suomalaisen Kirjakaupan sähköisiä sisältöjä hallinnoiva head of digital Mika Tuomainen. Suomalaisen verkkokaupan, kirjakerhojen ja Suomalainen Plussan puristuksessa töitä riittää niin paljon kuin ihmisessä virtaa, eli esimiehen natsat saa ansaita kädet mullassa ja hiki pinnassa joka päivä.

Virtaa toden totta tarvitaan, sillä kilpailu striimauspalvelujen kesken on tällä hetkellä kuumimmillaan. Muiden e- ja äänikirjapalvelujen ohella taistellaan käyttäjien ajasta muun muassa Netflixin ja Spotifyn kaltaisten massiivisten yritysjärkäleiden kanssa. Keskeisin haaste Suomalainen Plussan kanssa onkin ajan ja resurssien kanssa tasapainoilu. Tuomainen toteaakin harmikseen, että palveluun haluttaisiin tuoda uusia ominaisuuksia nopeammin kuin niitä ehditään tuottaa. Huonomminkin voisi toisaalta olla, sillä inspiraatiosta, innosta ja osaamisesta ei ole puutetta.

Sisäänrakennettu digitaalinen klubikortti

Eittämättä tärkeimmät virstanpylväät vielä nuoren Plussan matkan varrella ovat olleet luottamuksen luominen käyttäjäkuntaan sekä asiakastyytyväisyyden kasvattaminen kautta linjan. Tuomainen toteaakin, että palvelun keskeisin onnistuminen tiivistyy asiakkailta tulleisiin kiitoksiin palvelun helppokäyttöisyydestä.

Tilaajamääriä pyritään kasvattamaan aggressiivisesti päivästä toiseen – pitäen kuitenkin mielessä, että Plussan kaltaisen alustan kehittäminen ja tilaajakannan kasvattaminen vaativat lehmän hermoja ja maratoonarin ajattelutapaa. Roomaa ei rakennettu päivässä, ja sama pätee Suomalainen Plussan kehitykseen.

Tulevaisuuden kannalta Tuomainen näkee, että Plussaan sisäänrakennettu digitaalinen klubikortti on avainasemassa sovelluksen markkina-arvon ja käyttöulottuvuuksien kasvattamisen suhteen. Plussa on e- ja äänikirjapalvelun ohella keskeinen kanta-asiakassovellus, minkä puitteissa palveluun on tulevaisuudessa tarkoitus tuoda lukuisia kohdennettuja tarjouksia Plussan käyttäjille. Lisäksi kehityslistalla on esimerkiksi digilehtien ja podcastien kaltaista sisältöä sekä oppimiseen ja itsensä kehittämiseen keskittyvää tarjontaa.

Palveluun on tulevaisuudessa tarkoitus tuoda lukuisia kohdennettuja tarjouksia Plussan käyttäjille.

Toisin sanoen Suomalainen Plussan tulevaisuus on täynnä kovaa työtä, haasteiden peittoamista ja innovoinnin tarvetta. Hyvä niin, sillä suomalaisella sisulla ylläpidetty palvelu saakin vaatia hartiavoimia, idearikkautta sekä kykyä nousta jokaisen haasteen tasolle. Siihen me täällä Plus-tiimissä olemme valmiita, joka ikinen päivä.

Paras kuuntelemasi äänikirja ja miksi?

Mika Tuomainen:
Innostun uudesta, joten yleensä se on viimeisin kuunneltu kirja. Sanoisin, että lempiteokseni on Perttu Pölösen Tulevaisuuden lukujärjestys. Kirja on Pertun itsensä lukema, ja se haastaa ajattelemaan asioita tulevaisuuden kannalta. Osta äänikirja

Jason Ward:
Ehdottomasti David Kushnerin Masters of Doom, joka on proosallinen kertomus yhden maailman menestyneimmän pelistudion noususta, uhosta ja (melkein) tuhosta. Näyttelijä ja mediapersoona Wil Wheaton lukee kirjan hienosti eläytyen. Näillä näkymin saamme pian tuotua myös englanninkielisiä teoksia palveluun, eli toivon mukaan myös tämä huipputeos on piakkoin nautittavissa Suomalainen Plussassa.