29.9.2023

Vastuullisuus on osa otavalaisten arkea

Otava-konserni on vuoden sisällä uusinut vastuullisuusorganisaationsa. Tavoitteena on tehdä entistä suunnitellumpaa ja tavoitteellisempaa vastuullisuustyötä. Otavamedia on täsmentänyt aiempaa vastuullisuusohjelmaansa vastaamaan konsernin vastuullisuusteemoja.

Otava-konsernin vastuullisuusorganisaatiossa on konsernitasolle nimetty uusi vastuullisuuden ohjausryhmä ja vastuullisuuspäällikkö ja jokaiselle liiketoiminta-alueelle oma vastuullisuuskoordinaattorinsa.

”Konsernin johtoryhmässä varmistamme, että vastuullisuus on arjessa toteutettavissa. Ensisijainen tavoitteemme on tukea konsernin työntekijöitä heidän arjessaan. Kesäkuussa julkaistu Otavan ensimmäinen vastuullisuusraportti kertoo konkreettisista toimista, joita olemme jo tehneet. Raportissa on muun muassa mukana konsernin hiilijalanjälkilaskelma, joka on nyt laskettu vuosilta 2021 ja 2022”, talous- ja hallintojohtaja Ora Lyytikäinen kertoo.

”Johtoryhmässä varmistamme, että vastuullisuus on arjessa toteutettavissa.”

– Ora Lyytikäinen
Ora Lyytikäisen kontolla on vastuullisuuden johtaminen Otava-konsernin johtoryhmässä.

Vastuullisuuspäällikkö Minna Karlssonin tehtäviin kuuluu olennaisena osana vastuullisuusraportointi sekä otavalaisten valmentaminen, tukeminen ja sparraaminen vastuullisuusasioissa.  

”Konsernitasolla luomme vastuullisuustyön raamit. Vastuullisuuden ohjausryhmässä on mukana liiketoiminta-alueiden johtajia sekä konsernitason vastuullisuuteen liittyvien tukitoimintojen edustajia, ja liiketoiminta-alueille on nimetty vastuullisuuskoordinaattorit. Tavoitteemme on varmistaa, että jokainen liiketoiminta-alue pystyy toimimaan vastuullisuuden eteen konsernin vastuullisuusteemojen puitteissa. Tavoitteeseen pääsemistä tukevat liiketoiminta-alueiden omat vastuullisuusohjelmat”, Karlsson toteaa.

”Keskeistä CSRD-raportoinnissa on, että yhtiön on pystyttävä kertomaan olennaisista vastuullisuusvaikutuksistaan sekä niihin liittyvistä riskeistä ja mahdollisuuksista.”

– Minna Karlsson

Mikä ihmeen CSRD-raportti?

EU:n kestävyysraportointidirektiivin mukaisesti Otavallakin on tammikuusta 2025 alkaen velvollisuus tehdä vuosittain CSRD-kestävyysraportti, joka tulee olemaan osa yhtiön tilinpäätöstä. CSRD on lyhenne sanoista Corporate Sustainability Reporting Directive.

”Kestävyysraportin tulee olla standardimuotoinen ja koneluettava ja raportoitavan datan määrä on siinä merkittävä. Keskeistä CSRD-raportoinnissa on, että yhtiön on pystyttävä kertomaan olennaisista vastuullisuusvaikutuksistaan sekä niihin liittyvistä riskeistä ja mahdollisuuksista. Valmistaudumme raportointivelvollisuuteen selvittämällä näitä vaikutuksia, riskejä ja mahdollisuuksia sekä osallistamalla ihmisiä ympäri konsernia. Osa valmistautumista on myös vapaaehtoisen vastuullisuusraportin vuosittainen julkaiseminen jo ennen lakisääteistä raportointivelvoitetta”, Karlsson kertoo.

Minna Karlsson toimii uudessa roolissa Otava-konsernin vastuullisuuspäällikkönä.

Otavamedialla vastuullisuus on tapa tehdä työtä

Otavamedian vastuullisuuskoordinaattori, palvelupäällikkö Tiina Kallioinen kertoo, että Otavamedian vastuullisuusohjelma on kooste siitä työstä, mitä eri puolilla yhtiötä tehdään.

Vastuullisuusohjelmaan on koottu eri vastuullisuusteemoihin liittyviä tavoitteita, mittareita ja toimenpiteitä. Otavamedian vastuullisuusohjelmassa samoin kuin konsernin vastuullisuusraportissa viitataan Global Reporting Initiative (GRI) -standardeihin. Otavamedialla on niiden lisäksi omia tarkennettuja mittareita. GRI-indikaattorit ovat mitattavissa olevia arkisia asioita.

”Otavamedian vastuullisuusohjelma on kooste siitä työstä, mitä eri puolilla yhtiötä tehdään.”

– Tiina Kallioinen

”Indikaattorit valittiin sen mukaan, että ne ovat relevantteja ja tarvittavat tiedot olivat saatavilla. Esimerkiksi hiilijalanjälki on laskettavissa oleva asia. Monen asian mittaaminen on kuitenkin vaikeaa. Esimerkiksi sosiaaliseen vastuuseen liittyviin asioihin ei aina ole olemassa yksiselitteisiä mittareita”, Kallioinen pohtii.

Arvoketjun toiminnan kehittämistä yhteistyössä

Aikakauslehtien painaminen ja jakelu ovat hyviä esimerkkejä vastuullisten toimintatapojen viemisestä käytännön tasolle.

”Keskitimme aikakauslehtien painattamisen PunaMustaan, jotta voimme tehostaa koko arvoketjun toiminnanohjausta, materiaalihankintaa ja logistiikkaa. Samalla olemme rakentaneet kolmikantayhteistyötä Otavamedian, Postin ja PunaMustan välille. Tunnistamme ja ratkomme yhdessä ongelma- ja kehityskohtia. Yhdessä tekemisen merkitys kasvaa jatkuvasti”, Kallioinen sanoo.

Mirkka Seppälä toimii projektipäällikkönä Otavamedian, Postin ja PunaMustan yhteisessä osoiteprojektissa.

Otavamedian Mirkka Seppälä toimii projektipäällikkönä Otavamedian, Postin ja PunaMustan yhteisessä osoiteprojektissa.

”Käynnistimme jakeluongelmien ratkomista varten kolmikantaprojektin, jossa mallinsimme osoitteiden käsittelyprosessin koko arvoketjussa. Parhaillaan korjaamme mallinnuksessa havaittuja ongelmia. Osoiteprojekti on vahvistanut käsitystämme eri osastojen ja yritysten välisen yhdessä tekemisen tärkeydestä”, Seppälä kertoo.

Otava-konsernin vastuullisuusteemat

Yhteiskuntavastuu: Edistämme tietämystä, luovuutta ja kehittymistä ja luomme perustaa moniarvoiselle, demokraattiselle yhteiskunnalle.

Ympäristövastuu: Minimoimme haitalliset ympäristövaikutukset kaikessa toiminnassamme.

Taloudellinen vastuu: Luomme taloudellista hyvinvointia pitkäjänteisesti kannattavalla liiketoiminnalla.

Sosiaalinen vastuu: Olemme hyvä työnantaja, yhteistyökumppani ja asiakas. Edistämme yhdenvertaisuutta ja monimuotoisuutta.

Tutustu Otavan vastuullisuusraporttiin.