10.6.2020

”Koronakriisi muuttaa toimintatapojamme pysyvästi”

Alexander Lindholm, Konsernin toimitusjohtaja

Maaliskuussa Suomenkin saavuttaneen koronaviruspandemian seuraukset ovat kauaskantoiset. Valtiovarainministeriö ennusti huhtikuussa Suomen talouden supistuvan 5,5 prosenttia vuonna 2020. Toimenpiteet koronaviruksen leviämisen estämiseksi ovat kääntäneet talousennusteet ylösalaisin kaikkialla maailmassa. Suomessa, kuten muuallakin maailmassa, käyttöönotetut rajoitustoimet ovat vähentäneet kulutusta ja myös muuttaneet tapaamme kuluttaa.

Koronan myötä kuluttamisemme on siirtynyt verkkoon. Digitaalisten sisältöjen ja palveluiden käyttö on kasvanut merkittävästi. Kun liikkuvuuttamme on rajoitettu, olemme etsineet uusia keinoja ja kanavia kuluttaa sekä viettää aikaamme. Kuluttajakäyttäytyminen onkin muuttanut pysyvästi digitaalisten palveluiden käyttöä.

Digitaalisten sisältöjen ja palveluiden käyttö on kasvanut merkittävästi.

Digitaalisuuden kasvu on näkynyt myös meillä Otavassa. Oppimisen puolen digitalisaatio kiihtyy, kun etäoppiminen on tullut vaihtoehdoksi lähioppimiselle. Olemme avanneet ja toimittaneet digimateriaaleja kouluille etäoppimisen sujuvoittamiseksi.

Kirjakaupoissa kirjojen myynnin lasku on ollut suuri, mutta ihmiset ovat löytäneet kirjat uusia kanavia pitkin: markettien ja verkkokauppojen myynnit ovat kasvaneet. Myös sähkö- ja äänikirjojen kysyntä on vahvistunut entisestään sekä Suomessa että maailmalla. Otavakin julkaisee tänä vuonna yli tuhat e- ja äänikirjaa.

Kävijämäärät romahtivat koronan myötä erityisesti suurissa kauppakeskuksissa. Suomalaisen Kirjakaupan myymälämyynti laski kuitenkin kävijämäärien laskua vähemmän, ja verkkokaupan myynti kolminkertaistui. Helsingin keskustassa aloitettiin Woltin kotiintoimitukset. Kaupaksi kävivät kodin ajanvietteet kuten lautapelit, harrastetarvikkeet ja kirjat.

Media-liiketoiminnassa koronan tuomat haasteet ovat alkuvuonna näkyneet erityisesti printin mainonnan, asiakaslehti- ja tapahtumamarkkinoinnin puolella. Lehtitilausten sekä printtimedian myynti on pudonnut, mutta sen sijaan verkkomyynti on kasvanut. Koronakriisi on osoittanut, että luotettavalle ja laadukkaalle sisällölle on kysyntää, ja tämä on lisännyt kävijämääriä Otavamedian verkkosivustoilla.

Koronakriisi on osoittanut, että luotettavalle ja laadukkaalle sisällölle on kysyntää, ja tämä on lisännyt kävijämääriä Otavamedian verkkosivustoilla.

Otava Markkinapaikkojen alkuvuosi oli hyvä. Digitaaliset kauppapaikat ja uutispalvelut kasvoivat. Sittemmin mediamyynnin lasku on merkittävästi vaikuttanut myös Markkinapaikat-toimialaamme ja olemme joutuneet sopeuttamaan toimintaamme sen mukaisesti.

Koronakriisin aikana olemme oppineet uusia toimintatapoja, kun olemme työskennelleet ja kokoustaneet etänä. Elämämme on digitalisoitunut vauhdilla. Tämä on vaatinut meiltä suurta sopeutumista, eikä se ole aina ollut helppoa.

Pian alkavat kesälomat tuovat tilaisuuden rentoutua ja ladata akkuja tulevaa varten. Toivottavasti pääsemme kesän jälkeen takaisin normaalimpaan arkeen, vaikka varmuutta siitä ei olekaan.