16.1.2024

Kotimainen Otavan Kirjapaino tuntee vastuunsa

Otavan Kirjapainon vastuullisuusohjelma on julkaistu. Painossa pidetään tärkeänä, että vastuullisuus on edelleen osa jokapäiväistä työtä, eikä sitä eroteta irralliseksi osaksi toimintaa. Kirjapainon kohdalla ympäristövastuu ja kotimaisen työvoiman käyttäminen korostuvat.

Otava-konsernin vastuullisuusteemojen mukaisesti Otavan Kirjapainon vastuullisuusohjelma huomioi yhteiskunnallisen, ympäristöllisen, taloudellisen ja sosiaalisen vastuun näkökulmat.

”Vastuullisuusohjelmamme koostuu vastuullisuuden johtamisesta, olennaisuusanalyysistä, vastuullisuuden osa-alueiden painotuksista sekä vastuullisuuden tiekartasta. Lisäksi laskemme myös kirjapainon hiilijalanjälkeä ja raportoimme vastuullisuudesta”, Otava Kirjapainon toimitusjohtaja Marko Silventoinen kertoo.

Hän painottaa, että kirjapainon jokapäiväisen perustekemisen tulee olla monin tavoin vastuullista.

”Toimenpiteillä pitää olla vastuuhenkilöt ja asianmukainen seuranta. Vastuullisuudesta ei pidä tulla kirjapainon toiminnan päälle erikseen liimattua tekemistä”, Silventoinen toteaa.

Otavan Kirjapainon toimitusjohtaja Marko Silventoinen painottaa kirjapainon arkisen työn vastuullisuutta.

Saavutuksia tähän mennessä ja jatkosuunnitelmia

Kirjapaino täyttää Pohjoismaisen ympäristömerkin eli Joutsenmerkin ja FSC:n, kansainvälisen metsätuotteiden vastuullisuussertifikaatin vaatimukset. Lisäksi Avainlippu-merkin avulla Otavan Kirjapaino viestii vastuullisesta suomalaisesta työstä.

”Saimme FSC-merkin käyttöoikeuden auditoinnin jälkeen marraskuussa 2023. Nyt meillä on siis valmius valmistaa kirjoja FSC-merkityistä materiaaleista ja painaa FSC-merkki valmiiseen tuotteeseen. Merkki on osoitus siitä, että kirjoissa käytetään kestävän metsänhoidon kriteerit täyttäviä materiaaleja. Otavan Oppisen palveluille olemmekin jo tehneet FSC-merkittyjä kirjoja”, Silventoinen kertoo.

Vuonna 2023 kirjapaino teetti tuotantotilojensa energiakatselmuksen, jossa selvitettiin energiasäästöjä.

”Merkittävimpänä jatkotoimenpiteenä erityiskatselmointiin valittiin ilmanvaihtojärjestelmämme, jonka modernisoinnilla olisi merkittävin vaikutus energiansäästöön.”

Vuosittaisen sisäisen auditoinnin kohteeksi valittiin tällä kertaa laadunhallinta tuotannossa.

”Paransimme laadunhallinnan prosessia monella työpisteellä”, Silventoinen toteaa.

Paljon on saavutettu, mutta tehtävää riittää vielä. Kirjapainon DEI-kyselyn vastausprosentti jäi kovin alhaiseksi, joten ensimmäisenä päätettiin lisätä DEI-tietoisuutta kirjapainon henkilöstölle. Koulutukset järjestetään vuoden 2024 alkupuoliskolla.

Lisäksi Otavan Kirjapainon päästövähennystavoitteet asetetaan yhteisesti muiden konserniyhtiöiden kanssa vuoden 2024 aikana, kun osataan paremmin ottaa huomioon tulevat EU:n kestävyysdirektiivien raportointivelvoitteet.

Otavan Kirjapainon myyntiryhmäpäällikkö Jukka Pirttinen, toimitusjohtaja Marko Silventoinen ja markkinointipäällikkö Elina Kylmälä kuuluvat kirjapainon vastuullisuustyöryhmään.  

Vastuullisuustyön tunnelmia ja asiakkaiden näkemyksiä

Ylipääsemättömiä haasteita vastuullisuustyössä ei ole esiintynyt.

”Vastuullisuusohjelman tekeminen on ollut ennen kaikkea mielenkiintoista ja avartavaa. Olemme pohtineet kirjapainon vastuullisuutta monesta eri näkökulmasta. Nyt osaamme nähdä jo valmiiksi hyvät toimintatapamme osana vastuullisuusohjelmaa. Emme tee vastuullisuustyötä vain raportoinnin vuoksi, vaan työmme on vastuullista arjessa joka päivä”, Silventoinen sanoo.

Otavan Kirjapainon myyntiryhmäpäällikkö Jukka Pirttinen toteaa, että kirjapaino mielletään sen viiteryhmissä jo nyt hyvin vastuulliseksi toimijaksi.

”Ainakin isommat kustantaja-asiakkaat edellyttävät kuitenkin yhä tarkempaa raportointia. Esimerkiksi painamisen yhteydessä käytettävät materiaalit, painovärit, sähkönkulutus, lämmitys, ilmastointi, painoprosessista syntyvä jäte, logistiikka ja yrityksen työsuhdeautot on selvitettävä. Muun muassa näitä tietoja päivitetään järjestelmäämme vuosittain”, Pirttinen sanoo.

Myyntiryhmäpäällikkö Jukka Pirttinen tuntee asiakkaiden tarpeet.

Avainlippu muistuttaa suomalaisen työn tärkeydestä

Työllisyyden edistäminen on keskeinen osa vastuullista toimintaa. Otavan Kirjapaino on valmistanut Suomessa kirjoja jo yli 100 vuoden ajan, ja se työllistää 60 henkilöä Suomessa. Kirjapaino on ollut Suomalaisen Työn Liiton jäsen vuodesta 2010 lähtien. Työssä oppiminen, kouluttautuminen ja työn kehittäminen ovat osa Otavan Kirjapainon toimintatapaa.

”Pysyäkseen kilpailukykyisinä ja luodakseen työpaikkoja yritysten on panostettava toimintaansa. Suomalaisen Työn Liitto korostaa, että vastuullinen työ on tärkeää Suomen kilpailumenestykselle. Voidakseen käyttää Avainlippu-merkkiä yritysten tulee sitoutua vastuullisen työn periaatteisiin, jotka koskevat työllisyyden edistämistä, työntekijöiden hyvinvoinnin tukemista, ympäristövastuun tunnistamista ja vastuullisuutta koko toimintaketjussa”, Otavan Kirjapainon markkinointipäällikkö Elina Kylmälä kertoo.

Kuluttajat suosivat entistä enemmän suomalaisia tuotteita, ja tärkeimmät syyt tähän ovat ilmastonmuutoksen huomioiminen, halu tukea suomalaista työtä ja suomalaisten yritysten hyvät toimintatavat.

”Läpinäkyvyys ja vastuullisuus vaikuttavat vahvasti markkinointiin, erityisesti sosiaalisessa mediassa. Arvopohjainen, vastuullisuutta korostava viestintä on tärkeää”, Kylmälä toteaa.

Markkinointipäällikkö Elina Kylmälä pitää tärkeänä arvopohjaista yritysviestintää.