16.12.2020

Digikehitystiimi purkaa siiloja

Keskellä harmainta syksyä Otavamediassa aloitti työnsä koko talon tarpeita palveleva digikehitystiimi, joka kehittää Otavamedian verkkopalveluita kokonaisuutena.

 Uuteen tiimiin yhdistettiin entinen digitiimi, joka vastasi Otavamedian sivustojen teknisestä kehityksestä ja ylläpidosta, ja Kiihdyttämö, joka keskittyi Otavamedian naiskohderyhmäsivustojen sisältöjen kehittämiseen ja kaupallistamiseen.

Nyt Otavamedian koko digikehitys on kokonaisuudessaan yhden tiimin vastuulla. ​

Tiimin tavoitteena on kasvattaa kuluttaja- ja mediatuottoja tiiviissä yhteistyössä mediaperheiden ja myyntiryhmien kanssa. Sitä varten on luotu selkeät ja läpinäkyvät mittarit ja tavoitteet, jotka ovat kaikille yhteisiä.

Tiimin tavoitteena on kasvattaa kuluttaja- ja mediatuottoja tiiviissä yhteistyössä mediaperheiden ja myyntiryhmien kanssa.

 ​Ex-Kiihdyttämön työsarka – hyvinvointi-, lapsiperhe ja ruokasisältöjen kehittäminen datan avulla ja kaupallisten konseptien ideoiminen – laajenee vähitellen uusiin sisältöihin ja sitä kautta halukkaisiin mediaperheisiin​. Asumisen sisällöt ovat seuraavana vuorossa.

Huipputiimin vauhdikas alku

Tiimiä vetää Head of Digital Development Annina Pennonen, joka siirtyi digikehitystiimiin Kiihdyttämöstä. Hän kertoo, että uusi toiminta on lähtenyt hyvin vauhdikkaasti liikkeelle.

”Tämä on huipputiimi! On ollut helppo hypätä vetämään tiimiä, joka on näin motivoitunut, innostunut ja asiantunteva.

Pennosen oma tausta on sisältöjen tekemisessä, ja hän myöntää, että uutta opittavaa on tekniseltä puolelta paljon.

”Toisaalta kun meillä on asiantuntijat paikallaan, ei minun tarvitse osata tai tietää kaikkea itse.”

Uudenlaista osaamista

Sisältö- ja tarinankerrontaosaaminen on ollut Otavamedian vahvuus, kun taas teknologia- ja alustapuolella on enemmän kehitettävää. 

Myös  käyttöliittymäsuunnittelun osaamista halutaan vahvistaa. Tätä varten digikehitystiimiin perustettiin kokonaan uusi toimenkuva, design- ja teknologiapäällikön pesti, jota siirtyi hoitamaan Riku Österlund OMAsta.

Myös  käyttöliittymäsuunnittelun osaamista halutaan vahvistaa. Tätä varten digikehitystiimiin perustettiin kokonaan uusi toimenkuva.

Aivan uusi toimenkuva on myös ex-Kiihdyttämöstä siirtyneellä Senior Specialist Hanna Sirénillä, joka vastaa Otavamedian sivustojen analytiikasta ja hakukoneoptimoinnin kehittämisestä. Hän esimerkiksi sparraa toimituksia siitä, minkälaista digisisältöä Otavamedialta puuttuu, mutta kilpailijoilta löytyy. 

Pennonen korostaa, että sisältöihin liittyvät päätökset tehdään aina mediaperheessä, vaikka digikehitystiimiltä saadaankin sparrailuapua.

Digituottajat toimitusten ja myynnin tukena

Yksi digikehitystiimin rooleista on olla sanansaattaja toimitusten ja myynnin välillä eli kertoa myynnille, minkälaisia sivustoja ja sisältöjä Otavamedialla on. Digikehitystiimin kaupallinen tuottaja voi myös olla mukana esittelemässä sisältöjä myyntitilanteessa.

 Myös verkkopalvelujen tekniseen kehittämiseen keskittyneet digikehittäjät on jaettu mediaperheittäin, koska toimitukset kaipailevat omaa yhteyshenkilöä. Tieto kulkee silloin tehokkaammin. ​

Selkeät ja läpinäkyvät mittarit ja tavoitteet, jotka ovat yhteisiä mediaperheiden ja myyntiryhmien kanssa, ovat jo tuottaneet tulosta.

”Naiskohderyhmäsivustojemme mediamyyntitavoitteet tälle vuodelle on jo saavutettu. Tästä on hyvä jatkaa.”

Uusia hankkeita

”Yksi kiinnostava hanke on Kuluttaja-asiakkuuksien kanssa tehtävä yhdistelmädatahanke, jossa yhdistetään online- ja offlinedataa. Silloin kävijöistä saadaan enemmän tietoa, ja kuluttajamyynti voi kohdistaa tarjoamaa paremmin. Toinen yhteinen asia kuluttajamyynnin kanssa on maksumuurin kehittäminen.

”Verkon mediamyynti on kehittynyt todella hyvin. Mutta kyllä meillä vielä on otettavaa monilla toimialoilla.”

”Verkon mediamyynti on kehittynyt todella hyvin. Mutta kyllä meillä vielä on otettavaa monilla toimialoilla, esimerkiksi elintarvike- , hyvinvointi- ja asumisen toimialoilla.”

Pennonen sanoo, että digikehitystiimissä on erityisen kivaa juuri siksi, että pääsee tekemisiin monen eri oman talon tahon kuin yhteistyökumppanienkin kanssa.

”En ole koskaan tykännyt siiloutumisesta. Nyt teemme hyvää yhteistyötä kaikkien kanssa.”

Otavamedian digikehitystiimiläiset

  • Kaupalliset digituottajat: Anna Huuhtanen, Leena Kalliokoski ja Kaisa Uusitalo
  • Digikehittäjät Harri Grönberg, Petra Lignell ja Tuuli Viinanen
  • Palvelupäällikkö Pia Pollari
  • Senior Specialist, SEO, analytiikka ja digikehitys Hanna Sirén
  • Design- ja teknologiapäällikkö Riku Österlund
  • Head of Digital Development: Annina Pennonen